آموزش برنامه نویسی پایتون – بخش اول – نحوه تعریف متغیرها

سلام دوستان عزیز ، من سعید خیری با بخش اول سری مطالب برنامه نویسی پایتون ، در خدمتتون هستم.
در بخش صفرم به نحوه ی نصب ابزارهای مورد نیاز برای برنامه نویسی پایتون پرداختیم.
زبان برنامهنویسی پایتون یک زبان برنامهنویسی پویا و نوعی است که اجازه میدهد تا متغیرها بدون نیاز به تعریف قبلی، به صورت پویا تعریف شوند. این به معنای این است که نیازی به تعیین نوع متغیر قبل از استفاده از آن نیست و میتوان مقدار متغیر را در هر زمان تغییر داد.
در زبان پایتون، متغیرها با استفاده از عملگر “=” تعریف میشوند. مقداری که به متغیر اختصاص داده میشود، توسط نوع دادهای آن متغیر تعیین میشود. در زیر، نحوه تعریف انواع متغیرها در پایتون را با مثالهای کامل توضیح خواهیم داد .
1- متغیرهای عددی (Numeric Variables)
در پایتون، میتوانید متغیرهای عددی را به صورت زیر تعریف کنید
# مثال از تعریف متغیر عددی
age = 25
height = 175.5
در این مثال، متغیر “age” یک عدد صحیح است و مقدار آن برابر با 25 است. همچنین، متغیر “height” یک عدد اعشاری است و مقدار آن برابر با 175.5 است.
2- متغیرهای رشتهای (String Variables)
متغیرهای رشتهای در پایتون برای ذخیره و کار با متنها استفاده میشوند. میتوانید متغیرهای رشتهای را به صورت زیر تعریف کنید .
# مثال از تعریف متغیر رشتهای
name = "ArvinAcademy.ir"
message = 'Hello, I am Saeid!'
در این مثال، متغیر “name” یک رشته است و مقدار آن برابر با “ArvinAcademy.ir” است. همچنین، متغیر “message” نیز یک رشته است و مقدار آن برابر با “Hello, I am Saeid!” است.
3- متغیرهای بولی (Boolean Variables)
متغیرهای بولی در پایتون برای ذخیره و کار با مقادیر درست و غلط استفاده میشوند. میتوانید متغیرهای بولی را به صورت زیر تعریف کنید.
# مثال از تعریف متغیر بولی
is_active = True
is_admin = False
در این مثال، متغیر “is_active” یک متغیر بولی است و مقدار آن برابر با True است. همچنین، متغیر “is_admin” نیز یک متغیر بولی است و مقدار آن برابر با False است.
4- متغیرهای لیست (List Variables)
متغیرهای لیست در پایتون برای ذخیره و کار با مجموعهای از مقادیر استفاده میشوند. میتوانید متغیرهای لیست را به صورت زیر تعریف کنید .
# مثال از تعریف متغیر لیست
numbers = [1, 2, 3, 4, 5]
names = ["Sara", "Sina", "Sahar"]
در این مثال، متغیر “numbers” یک لیست است و شامل اعداد 1 تا 5 است. همچنین، متغیر “names” نیز یک لیست است و شامل رشتههای “Sahar”، “Sara” و “Sina” است.
5- متغیرهای دیکشنری (Dictionary Variables)
متغیرهای دیکشنری در پایتون برای ذخیره و کار با جفتهای کلید-مقدار استفاده میشوند. میتوانید متغیرهای دیکشنری را به صورت زیر تعریف کنید:
# مثال از تعریف متغیر دیکشنری
person = {"name": "Saeid", "age": 25, "city": "Isfahan"}
در این مثال، متغیر “person” یک دیکشنری است و شامل جفتهای کلید-مقدار “name”-“Saeid”، “age”-“25” و “city”-“Isfahan” است.
6- متغیرهای تاپل (Tuple Variables)
متغیرهای تاپل در پایتون برای ذخیره و کار با مجموعهای از مقادیر غیرقابل تغییر استفاده میشوند. میتوانید متغیرهای تاپل را به صورت زیر تعریف کنید:
# مثال از تعریف متغیر تاپل
coordinates = (10, 20)
colors = ("red", "green", "blue")
در این مثال، متغیر “coordinates” یک تاپل است و شامل مقادیر 10 و 20 است. همچنین، متغیر “colors” نیز یک تاپل است و شامل رشتههای “red”، “green” و “blue” است.
7- نوع متغیرها را تغییر دهید
در پایتون، میتوانید نوع متغیرها را در هر زمان تغییر دهید. برای تغییر نوع متغیر، میتوانید از توابع تبدیل نوع داده استفاده کنید. به عنوان مثال:
# تغییر نوع متغیر عددی به رشته
age = 25
age_as_string = str(age)
# تغییر نوع متغیر رشتهای به عدد صحیح
height = "175"
height_as_integer = int(height)
در این مثال، متغیر “age” ابتدا یک عدد صحیح است و سپس با استفاده از تابع str()
به رشته تبدیل میشود. همچنین، متغیر “height” ابتدا یک رشته است و سپس با استفاده از تابع int()
به عدد صحیح تبدیل میشود.
نتیجه گیری
در این مقاله، نحوه تعریف انواع متغیرها در زبان پایتون را با مثالهای کامل و توضیح کامل بررسی کردیم. امیدوارم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا درک بهتری از تعریف متغیرها در پایتون داشته باشید. در صورت داشتن سوال یا نیاز به راهنمایی بیشتر، در همین بخش کامنت بذارید .
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.